Călătorie la hotarele Imperiului (Ep. I), jud. Bacău

Pe valea râului Trotuș, la ieșirea din Ghimeș-Făget (Gymesbukk), chiar în pasul Ghimeș-Palanca se afla cel mai estic punct vamal al imperiului Austro-Ungar. Zona a devenit obiectiv de pelerinaj pentru etnicii maghiari care vin aici în preajma Rusaliilor să vadă locurile unde a fost ”Granița celor 1000 de ani”.

Zona este străbătută de drumul național 12A ce leagă Miercurea Ciuc de Onești.

Chiar înainte de ieșirea din sat, pe malul drept al Trotușului se văd ruinele cetății Rakoczi, ridicată de Gabor Bethlen în 1626 pe un pinten stâncos aflat deasupra văii, cu rol de vamă unde se ajungea urcând 113 trepte acoperite.

În timpul construirii căii ferate de către societatea feroviară maghiară, date fiind condițiile de relief, dealul a fost ”ajustat” astfel că astăzi mai trebuie să urci ”doar” 96 de trepte.

Jos, la baza dealului, lângă calea ferată, se află cel mai estic canton feroviar al imperiului, Cantonul 30. Rostul acestui canton este de a supraveghea și semnaliza, fiind dotat cu diverse aparate de semnalizare.

După ”Marea Unire” și consfințirea acesteia prin Tratatul de la Trianon în 1920, cantonul trece în posesia statului Român, iar după anii 1990 SNCFR l-a vândut profesorului Deaky Andras care l-a donat consiliului local.

Acum, cantonul a fost transformat în muzeu feroviar privat și găzduiește colecția lui Agoston Bilibok, iar vizitarea acestuia este o reală plăcere.

În colecția expusă se află documente și imagini cu mare valoare, referitoare la construcția căii ferate, iar cel care se ocupă de muzeu este un adevărat pasionat de la care poți auzi povești incredibile despre zonă și calea ferată.

Stând de vorbă cu el am ajuns să includem în obiectivele noastre și o călătorie cu trenul între Ghimeș și Mihăileni.

Tot aici se găsesc două documente vamale, unul din 1862 și celălalt din 1890 care aparțineau unor locuitori ai Autro-Ungariei ce treceau în Moldova pentru a-și căuta de lucru în țara de dincolo de Carpați, dovadă că în acele vremuri nu se trăia grozav în imperiu.

Sub canton se poate vizita un buncăr subteran din beton care are în partea superioară, deasupra pământului, un clopot de beton prevăzut cu orificii de tragere, semn că aici s-au purtat lupte grele în cele două mari ”activități sportive” mondiale.

De fapt, zona era inclusă în linia de apărare Arpad ce se întindea din pasul Ujok (Ucraina) până în pasul Oituz și care a fost străpunsă de armata roșie în 1944.

Va urma… 

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Verified by MonsterInsights