Călătorie pe Transtrascău, jud. Alba

Una dintre șoselele-spectacol din România este Transtrascăul ce unește Aiud cu Mogoș și apoi Abrud. 

Frumusețe ”de-a ficea” nu se poate, nu are sens. Frumusețea trebuie văzută, admirată, râvnită, invidiată… Abia atunci își atinge potențialul.

Vedere spre cariera Roșia-Poieni
Vedere spre Detunata

Am mai vorbit despre frumusețea Apusenilor și cu altă ocazie și o să mai vorbesc de câte ori o să am prilejul.

Am ajuns în satul Cheia din județul Alba de două ori, prin Cheile Râmețului sau prin Brâna Caprei, și de fiecare dată m-am întrebat cum se vede de sus acest loc de vis prins între pereți de calcar și chei spectaculoase, fără acces altul decât per pedes.

Mogoș

Chiar mi-am propus să vin aici special pentru a urca până la Brădești sau Geogel, locuri care în imaginația mea arătau extraordinar. Pe de altă parte, mă rugam să apuc zilele în care se va putea circula între Aiud și Abrud peste munte, așa cum vorbeau gurile rele sau presa din 2019.

Case din Mogoș, jud. Alba

La sfârșitul lui mai 2021 ne-am propus să urcăm până în Poiana Negrilesei pentru spectacolul narciselor înflorite și nu pentru spectacolul organizat în cinstea acestora (spre norocul nostru, sărbătoarea narciselor nu s-a organizat în 2021).

Povara anilor...

Mai trecusem prin zonă prin 2017 și tare mi-a plăcut, așa că am configurat un traseu prin Brad-Abrud-Bucium-Mogoș-Galda de Sus și ieșire la DN1 lângă Alba Iulia, însă, vorbind cu săteni din Mogoș, am schimbat macazul și am hotărât să încercăm traseul viitoarei Transalpina Apusenilor, așa cum este denumită viitoarea șosea care străbate masivul Trascău de la Aiud la Abrud, aproximativ 80 km de frumusețe.

Povara anilor...

Am coborât de la Negrileasa chiar în dealul Mogoșului, iar de acolo am ajuns în sat pe noul traseu care este în faza de drum pietruit, circulabil și larg ca o șosea cu două benzi (mai 2019).

Valea Mogoș

Între Bucium și Mogoș exista deja drum asfaltat, nu foarte îngust și chiar bun, iar de acolo, în 2017, singura variantă era spre Galda, peste munte, pe un drum rău pe distanță destul de mare.

DJ 107I urcarea spre Măcărești

Aproape la ieșirea din Mogoș, spre aval, o ramificație în Y, semnalizată, vă oferă 2 variante:

– dreapta, peste pod, spre Galda de Sus și celelalte Galde, DJ 107K;

– înainte, spre Aiud, DJ 107I;

Noi, așa cum spuneam, am ales în ultimul moment Aiudul. Atenție! Drumul este în lucru, așa că recomandarea mea este să-l parcurgeți duminica, pentru că în restul săptămânii s-ar putea să vă poticniți la tot pasul de utilaje și camioane asortate cu nori de praf.

Am discutat cu cineva la sfârșitul verii lui 2022 și spunea că drumul nu-i gata, ba chiar era destul de rău stricat de ploi. Între timp aflu că s-a mai asfaltat puțin (!). 

Transtrascău, la intrare în comuna Ponor, mai 2021

Traseul însoțește o bună bucată valea Mogoșului, iar după Cojocani și cătunul Bârlești începe să urce abitir, apoi se lasă în valea Geogel, după care, lăsând pe dreapta Casa Bunicilor, face o buclă mare și urcă pe culmi. Și ce culmi! Ce priveliști!

Nici nu știi unde să te oprești pentru o poză bună ori pur și simplu pentru căscat gura și ochii. 

După ce scapă de pădure, oferă o panoramă extraordinară spre valea Râmețului, depresiunea Trascăului, valea Mureșului și valea Arieșului, iar în zilele limpezi până departe spre Retezat ori Muntele Mare.

Transtrascău, vedere spre Cheile Mănăstirii și Cheile Râmețului
Vedere spre șaua Mogoș

În fața ta se desfășoară culmi domoale cu poalele împădurite, sfârtecate deseori de pereți calcaroși sau chei adânci. Am mai trăit această senzație pe culmea dintre Bunila și Poienița Voinii în Poiana Ruscă.

Transtrascău

Drumul se numește DJ 107I de la Aiud până la Bucium și invers și este construit de Consiliul Județean Alba printr-un proiect ce are termen de finalizare anul 2023, dar cârcotașii bârfesc că s-ar putea finaliza în 2022!!!

La sfârșitul lui mai 2021 era aproape integral pregătit pentru asfaltare, iar din pădurea Sloboda (rezervație naturală din 1969) până la intrare în Aiud era deja asfaltat. Suntem în 2023 și încă nu este gata.

Acum 3-4 ani, zona nu prezenta nici o atracție imobiliară, fiind una dintre cele mai izolate din România, cu aproximativ 800 locuitori la limita sărăciei. Astăzi, prețul a sărit binișor de 5 euro metrul pătrat și se construiește puternic.

Uite că se poate! Un drum, o șansă…

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Verified by MonsterInsights